Zwrot podatku z Holandii może być uzyskany na podstawie karty podatkowej czyli holenderskiego Jaaropgave , który jest wystawiany dla każdego roku podatkowego po 31 grudnia tego roku. Termin rozliczenia podatku upływa 31 marca danego roku. Na zwrot podatku z rozliczeń złożonych w wymaganym terminie czeka się maksymalnie do 3 miesięcy. Rozliczenie z holenderskim urzędem skarbowym może być wykonane do 5 lat wstecz.
Rozliczenie indywidualne - rozliczenie nadpłaconego podatku w Holandii.
Rozliczenie wspólne - (tzw. rozłąkowe) - rozliczenie ze współmałżonkiem, czyli ulga algemene heffingskorting. Podstawą do uzyskania ulgi jest złożenie wspólnego zeznania w holenderskim urzędzie skarbowym. Stosowane jest w przypadku uzyskania wyższego dochodu przez podatnika w Holandii oraz gdy poprzez samodzielne rozliczenie nie jest w stanie odzyskać całości zaliczki podatkowej odprowadzonej do Belastingdienst.
W przypadku rozliczeń małżeńskich uwzględnia się dochody krajowe oraz uzyskane na terenie innych państw przez podatników. Całkowity dochód brutto małżeństwa lub partnerów podatkowych w danym roku nie może przekroczyć kwoty 6350 EUR. Kwota jest ustalana corocznie przez holenderski Urząd Podatkowy.
W przypadku dużych różnic w dochodach pomiędzy małżonkami, lub w przypadku braku dochodów jednego z nich, najlepszym rozwiązaniem jest rozliczanie wspólne. Rozliczenie takie opłacalne jest w przypadku gdy dochód brutto osoby pracującej w Holandii zdecydowanie przekracza 10.000 euro, trzeba pamiętać że obowiązkiem jest wykazać polskie przychody partnera. O rozłąkowe mogą się starać tylko współmałżonkowie lub osoby mieszkające razem i żyjące w konkubinacie
zatwierdzonym notarialnie.
Niemcy
Rozliczenie podatku z Niemiec
O zwrot podatku z Niemiec może się starać każdy, kto pracował w Niemczech i odprowadził podatek od wynagrodzenia (Lohnsteuer), a okres pracy wyniósł co najmniej 183 dni (6 miesięcy w ciągu roku, poszczególne okresy pracy są sumowane). W przypadku gdy pracownik nie przepracował okresu 6 miesięcy może złożyć zeznanie pod warunkiem, że jego dochód nie przekroczył 4002 EUR ( 8004 EUR razem z małżonkiem).
Wysokość zwrotu zależy od kwoty odprowadzonego podatku. Nie należy go jednak mylić z kwotą podatku odprowadzonego przez pracodawcę. O ile w przypadku osób o niższych dochodach (około 10 000 EUR) możemy prawie zawsze oczekiwać 100% kwoty zwrotu, to w przypadku osób o wyższych dochodach trudno jest oczekiwać 100% zwrotu. Pracując w Niemczech warto zbierać wszelkie rachunki za paliwo, jeżeli faktycznie tankujemy za swoje pieniądze. Możemy to również odliczyć od podatku.
Z początkiem 2007 roku na rozliczenie z niemieckim urzędem skarbowym (Finanzamt) mamy 4 lata. W wyjątkowych sytuacjach możemy rozliczyć się po terminie. Czas oczekiwania na zwrot wynosi od 3 do 6 miesięcy. Nadpłacany podatek jest przelewany na konto podane przy składaniu dokumentów. Może to być również konto polskie.
Wspólne rozliczenie z małżonkiem:
Z chwilą przystąpienia do Unii Europejskiej obywatelom polskim przysługuje prawo wspólnego rozliczenia podatkowego ze współmałżonkiem. Jest to zmiana wpływająca korzystnie zwłaszcza dla osób osiągających wyższe dochody. Współmałżonek nie musi posiadać zameldowania na terenie Niemiec. Nie ma znaczenia również fakt, czy małżonkowie rozliczają się w Polsce razem, czy osobno. Jednak należy pamiętać, że nie mogą mieć rozdzielności majątkowej. Ich wspólny dochód poza terenem Niemiec nie może przekroczyć 8004EUR.
Złożenie zeznania podatkowego nie jest obowiązkowe, ale jest przydatne ze względu na zwroty. Jest to również korzystne w przypadku kontaktu z polskim fiskusem, ponieważ mamy możliwość udokumentowania swoich dochodów poza Polską. Przydatne jest to również przy składaniu wniosków o kredyt w polskim banku.
Obowiązek rozliczenia się z podatku z Niemiec występuje w przypadku:
pracownik miał przyznany przez Urząd skarbowy tzw. Steuerfreibetrag – oznacza to, że otrzymywał wynagrodzenie netto, a z wszystkich ulg podatkowych może skorzystać pracodawca
pracownik miał przyznaną trzecią klasę podatkową – Steuerklasse 3 – czyli rozliczenie przewidujące wspólne rozliczenie z współmałżonkiem, co korzystniej wpłynie na wysokość kwoty zwrotu
osoby, które mają zarejestrowaną działalność gospodarczą na terenie Niemiec
osoby, które świadczyły usługi na terenie Niemiec na podstawie zarejestrowanej działalności gospodarczej w Polsce.
Rozliczenie dochodów osiągniętych na terenie Niemiec, a polski urząd skarbowy:
Pomiędzy Polska a Niemcami obowiązuje umowa o uniknięciu podwójnego opodatkowania, która przewiduje, że dochody opodatkowane w jednym kraju są brane pod uwagę w drugim kraju na zasadzie tzw. „odliczenia z progresją”. Oznacza to, że dochody uzyskane w Niemczech należy zgłosić polskiemu fiskusowi w zeznaniu rocznym, ale nie płaci się od nich podatku w Polsce. Jeśli jednak suma dochodów z obu krajów spowoduje przekroczenie któregoś z polskich progów podatkowych, wówczas może powstać konieczność dopłaty podatku od dochodów uzyskanych w Polsce.
Wielka Brytania
Rozliczenie podatku z Wielkiej Brytanii
Zwrot może być przyznany każdej osobie pracującej legalnie na terenie Wielkiej Brytanii. O zwrot można ubiegać się pod koniec roku podatkowego, który trwa do 5 kwietnia następnego roku kalendarzowego bądź po zakończeniu zatrudnienia, pod warunkiem, że do końca danego roku podatkowego nie podejmie się zatrudnienia na terenie Wielkiej Brytanii.
Należy również pamiętać, że rok podatkowy w Wielkiej Brytanii trwa od 6 kwietnia jednego roku i kończy się 5 kwietnia roku następnego, np. dla roku podatkoweego 2011/2012 rok podatkowy kończy się 5 kwietnia 2012 i możemy go rozliczyć w ciągu 4 lat, czyli termin ostateczny złożenia deklaracji podatkowej mija 5 kwietnia 2016 roku.
Oficjalnym dokumentem, który jest niezbędny do bezpośredniego dokonania zwrotu podatku jest dokument P45 (wszystkie 3 strony) lub P60. P45 wystawiane jest przez pracodawcę gdy kończymy pracę w trakcie roku podatkowego (w UK od 6 kwietnia do 5 kwietnia). P60 wystawiane jest przez pracodawcę po zakończeniu roku podatkowego, nawet jeżeli pracownik jest wciąż zatrudniony. Wystawienie dokumentu P45/P60 jest obowiązkiem pracodawcy. Do rozliczenia potrzebne są także dane konta, na który zostanie przesłany przelew lub wysłany czek oraz kopia dowodu osobistego lub paszportu
W przypadku braku P45/P60 do przeprowadzenia zwrotu wystarczy ostatni payslip, czyli tygodniowe rozliczenie otrzymywane wraz w wypłatą. Payslip zawiera informacje o dochodzie, zapłaconym podatku oraz dane i adres siedziby pracodawcy.
W przypadku posiadania P45/P60 zwrot przebiega najszybciej. Oficjalnie urząd ma 15 dni na dokonanie zwrotu od momentu przyjęcia kompletnego wniosku. W rzeczywistości trzeba uwzględnić jednak czas potrzebny na obieg dokumentów, przesyłanie poczty i transfer czeku. Z reguły trwa to ok. 3 – 4 miesiące. Zdarza się jednak, że potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia i okres ten wydłuża się do 6 miesięcy.
Obowiązkiem osoby ubiegającej się o zwrot nadpłaconego podatku jest wykazanie wszystkich okresów zatrudnienia oraz pracodawców. Jeżeli w danym roku podatkowym był to więcej niż jeden pracodawca należy podać nazwę, adres oraz okres przepracowany u każdego z nich.
Irlandia
Rozliczenie podatku z Irlandii
Wszystkie osoby pracujące w Irlandii mają potrącane zaliczki na podatek dochodowy. Po powrocie do Polski można ubiegać się o zwrot podatku. W tym celu należy złożyć w irlandzkim urzędzie podatkowym deklarację podatkową uwzględniającą wszystkich pracodawców
Rok podatkowy w Irlandii trwa od 1 stycznia do 31 grudnia. O zwrot podatku można ubiegać się po zakończeniu roku podatkowego. Rozliczenia można dokonać w dowolnej chwili w ciągu 3 lat od zakończenia pracy. Dokumenty podatkowe mozna wysłać również przed zakończeniem roku podatkowego, jednak jest to równocześnie zobowiązanie do nie podejmowania żadnej pracy na terenie Irlandii do 1 stycznia kolejnego roku.
Procedura zwrotu podatku z Irlandii trwa 2-3 miesiące.
Dokumenty potrzebne do odzyskania podatku:
Dokument P45, P60
W przypadku braku wymienionych dokumentów - payslip wraz z dokładną nazwą i adresem pracodawcy
kserokopia paszportu (strony z danymi)
Szwecja
Rozliczenie podatku ze Szwecji
Rozliczenie w Szwecji jest obowiązkowe za poprzedni rok podatkowy, dokumenty powinny być złożone do 15 kwietnia. Jeżeli będę złożone po 15 kwietnia, urząd może naliczyć karę za nieterminowe złożenie deklaracji.
System podatkowy w Szwecji różni się od polskiego systemu podatkowego. Podatek dochodowy od osób fizycznych, czyli pierwszy przedział skali podatkowej to podatek gminny. Jego stawka jest różna i zależy od decyzji władz danej gminy. Więcej jest również form opodatkowania.
Skatteverket, czyli Szwedzki Urząd Skarbowy jest instytucją odpowiedzialną za system podatkowy. Działa on za pośrednictwem oddziałów regionalnych.
Dokumenty jakie są potrzebne do rozliczenia to:
deklaracja podatkowa tzw. Inkomstendeklaration - podpisana w miejscu "Underskrift". Do rozliczenia potrzebny jest oryginał deklaracji.
karta podatkowa - dokument wydawany przez pracodawcę
Norwegia
Rozliczenie podatku z Norwegii
Przy wykonywaniu odpłatnej pracy w Norwegii, pracodawca ma obowiązek odciągać zaliczki na podatek dochodowy (skattetrekk) od płacy brutto. Wysokość zaliczki określona jest w karcie podatkowej, która otrzymuje każda osoba świadcząca prace. W przypadku braku karty podatkowej, pracodawca ma prawo naliczyć podatek w wysokości 50% pensji brutto. Samotni rodzice oraz osoby mające na utrzymaniu niepracującego współmałżonka mogą ubiegać się o druga klasę podatkową - skatteklasse 2, pozwalającą płacić niższy podatek. Pracobiorca ma obowiązek sam wystąpić o kartę podatkową w najbliższym urzędzie skarbowym.
Dane odnośnie wynagrodzenia i innych przychodów, wynikających ze stosunku służbowego, wypłaconych w Norwegii określa roczne zestawienie płac, przychodów i wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy - lønns- og trekkoppgave, wysyłane przez pracodawcę po zakończeniu roku podatkowego.
Na przełomie marca i kwietnia rejonowy urząd podatkowy przesyła wszystkim podatnikom na adres, pod którym są zameldowani, zeznanie podatkowe - Selvangivelse, tj. norweski PIT. Blankiet należy wypełnić i odesłać w terminie do końca kwietnia.
Roczne rozliczenie podatkowe - skatteoppgjør, zostaje przesłane przez władze podatkowe do końca października. Jednak zdarza się, że jeżeli Urząd Skarbowy nie zdąży rozliczyć osoby fizycznej do końca października. W tym wypadku wysyła list, że rozliczenie zostało przesunięte na inny późniejszy termin. Wyliczony w nim jest dochód, który był podstawą wymiaru podatku. Jeśli wpłacona zaliczka na podatek była zbyt wysoka, urząd zwraca te kwotę wraz z odsetkami w wysokości 2,5% dla osób na etacie, oraz 0,9 % dla osób prowadzących działalność gospodarcza. Gdy zaliczka była zbyt niska, podatnik obowiązany jest do wpłaty zaległej kwoty wraz w odsetkami w wysokości kolejno 2,8% i 3,1%.
Podatnik w Norwegii ma możliwość odliczeń od podatku. Jednym z nich jest odliczenie kwoty uzyskania przychodu - minstefradrag. Przy dochodach powyżej 178000 koron rocznie wynosi ona (co roku ta suma sie zmienia). W przypadku przepracowanych 12 m-cy. Za każdy nieprzepracowany miesiąc to odliczenie jest proporcjonalnie niższe. Jeśli faktycznie poniesione koszty były wyższe, podatnik ma możliwość ich odliczenia. Należą do nich m.in. koszty przeprowadzki, związanej z objęciem stanowiska, transportu i nocowania w czasie wykonywania pracy, prowadzenia biura w domu, literatury fachowej, zakupu narzędzi i ubrania roboczego. Wszystko należy jednak udokumentować.
Dania
Rozliczenie podatku z Danii
Rozliczenie podatku z Danii jest obowiązkowe dla osób które pracowały w tym kraju w roku poprzednim.
Rok podatkowy w Danii pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Rozliczenie z Duńskim Urzędem Podatkowym możliwe jest do 3 lat wstecz.
Deklaracje podatkową należy złożyć do 1 lipca danego roku.
Dokumenty niezbędne do rozliczenia:
Årsopgørelse - rozliczenie roczne przesyłane przez Duński Urząd Podatkowy, dokument ten pokazuje wysokość dochodu oraz wysokość potrącanych podatków w czasie danego roku podatkowego.
Oplysningsseddel - dokument dołączony do ostatniego czeku, który otrzymuje się albo na koniec pracy albo z końcem danego roku podatkowego, wykazuje on dochody oraz wysokość płaconego podatku.
Selvangivelse - formularz zeznania podatkowego - wystawiony przez urząd i przesyłany na zarejestrowany adres podatnika w Polsce lub w Danii. Formularz należy podpisać w miejscu "Underskrift"
Payslipy - miesięczne odcinki z wypłaty
Od momentu kiedy Urząd Podatkowy w Danii otrzyma zeznanie podatkowe ma 6 miesięcy na jej rozpatrzenie, szybkość rozpatrywania deklaracji zależy od urzędu.
Po weryfikacji zeznania podatkowego urząd skarbowy przesyła ostateczne rozliczenie podatkowe, na którym widnieje informacja o zwrocie nadpłaconego podatku. Nadpłata podatku natomiast zostanie przelana na NemKonto - duńskie konto klienta bądź na jego konto polskie. Możliwe jest również przesłanie czeku - który można zrealizować na terenie Polski.
NemKonto to konto, które podatnik będąc w Danii podaje w duńskim urzędzie skarbowym (Skat) jako konto, na które Skat ma przelać ewentualny podatek.
Austria
Rozliczenie podatku z Austrii
Z podatku austriackiego może rozliczyć się każdy kto legalnie pracował w Austrii, a po zakończeniu swojej pracy lub na koniec roku otrzymał od swojego pracodawcy dokument Lohnzettel (odpowiednik naszego PIT-11). Do rozliczenia podatku oprócz tego dokumentu jest potrzebne:
zaświadczenie z polskiego urzędu skarbowego EWR/EU na druku polsko-niemieckim
dokument poświadczający zameldowanie na terenie Austrii - Anmeldung
numer ubezpieczenia w Austrii
Dodatkowo jeśli w danym roku pobierane było:
chorobowe - to potrzebny jest dokument poświadczający w jakim terminie oraz w jakiej kwocie świadczenie zostało pobrane
bezrobotne - to potrzebny jest dokument poświadczający w jakim terminie oraz w jakiej kwocie świadczenie zostało pobrane
urlopowe - to potrzebny jest dokument poświadczający w jakim terminie oraz w jakiej kwocie świadczenie zostało pobrane
Obowiązek rozliczenia się z podatku posiadają tylko rezydenci podatkowi tego kraju oraz osoby, które otrzymały wezwanie do rozliczenia się. W pozostałych przypadkach rozliczenie nie jest obowiązkowe.W Austrii maksymalnie można rozliczać się do 3 lat wstecz.
Rezydenci podatkowi (osoby zameldowane w Austrii) mają obowiązek złożenia deklaracji do 30 września. Pozostałe osoby nie mają takiego obowiązku.
Rozliczają się dobrowolnie i deklaracje mogą złożyć do 3 lat wstecz.
Średnio na zwrot podatku czeka się od 2 do 6 miesięcy.
Oficjalnym dokumentem potrzebnym urzędnikowi do bezpośredniego dokonania zwrotu podatku jest dokument Lohnzettel.
Belgia
Rozliczenie podatku z Belgii
Osoby, które już raz rozliczały się z dochodów belgijskich, w następnym roku otrzymają od Urzędu Skarbowego na adres w Polsce, bądź na adres widniejący w Urzędzie formularz (BELASTING VAN NIET-INWONERS), czyli dla osób, które nie mieszkają na stałe w Belgii. Na tym formularzu widnieje data, do której należy wypełnić i odesłać deklarację.
Osoby, które na stałe zamieszkują w Belgii i posiadają "attest immatriculatie" - forma dowodu osobistego ze zdjęciem, albo inny dokument zezwalający na pobyt stały w Belgii otrzymują formularz Personenbelasting. Trzeba obligaotryjnie wypełnić ten dokument.
Jeżeli uzyskane Belgii dochody stanowią 75% wszystkich dochodów podatnika z wszystkich krajów, to osoba taka jest uprawniona do otrzymania ulgi podatkowej. Podatnik musi wykazać dochody osiągnięte ze wszystkich krajów. Kwota zwrotu może się podwyższyć w zależności od sytacji rodzinnej, np. dzieci, osób niepełnosprawnych.
Jeżeli podatnik jest w związku małżeńskim, rozlicza się razem ze współmałżonkiem, wykazując również jej dochody.
Do łącznej bazy opodatkowania zalicza się w Belgii dochody uzyskane przez podatników z różnych tytułów. W skład łącznych dochodów będących przedmiotem opodatkowania wchodzą m.in.:
przychody z nieruchomości,
wynagrodzenia ze stosunku pracy,
emerytury i renty,
przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej (samozatrudnienie).
USA
Rozliczenie podatku z USA
Wszystkie osoby pracujące w Stanach Zjednoczonych mają potrącane z wypłat zaliczki na podatek dochodowy. W zależności od stanu, w którym się pracuje, zaliczki te wynoszą od 10-20% dochodu. Po powrocie do Polski można ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku. W tym celu należy złożyć w amerykańskim urzędzie podatkowym (IRS) deklarację podatkową uwzględniającą wszystkich pracodawców.
O zwrot podatku można ubiegać się po zakończeniu roku rozliczeniowego. Do końca stycznia wszyscy pracodawcy mają obowiązek rozesłać pracownikom dokumenty W2, będące podstawą ubiegania się o zwrot. W styczniu też, IRS publikuje aktualne formularze i tabele podatkowe. Rozliczenia można dokonać w dowolnej chwili w ciągu 3 lat od zakończenia roku podatkowego. Procedura zwrotu podatku federalnego i stanowego trwa około 3 miesiące. Zwrot podatku z USA otrzymuje się w formie czeku. Dla każdego rodzaju podatku będzie to oddzielny czek.
Dokumenty potrzebne do odzyskania podatku:
Dokument W2 od każdego pracodawcy
W przypadku braku W2 - ostatni payslip wraz z dokładną nazwą i adresem pracodawcy
Kindergeld to świadczenie rodzinne wypłacane przez instytucję niemiecką - Familienkasse.
Niemcy wypłacają najwyższy zasiłek rodzinny – Kindergeld w Europie. Dlatego logicznym jest, że zanim świadczenie to wypłacą, dokładnie sprawdzają każdy wniosek.
Obecnie kwoty zasiłku rodzinnego w Niemczech to:
184 euro na pierwsze dziecko
184 euro na drugie dziecko
190 euro na trzecie dziecko
215 euro na czwarte i kolejne dzieci.
Można starać się o Kindergeld na dzieci:
własne
adoptowane (wtedy potrzebny jest przetłumaczony u tłumacza przysięgłego wyrok sądu)
dziecko współmałżonka (o ile mieszkają razem z wnioskodawcą). np. wnioskodawca ożenił się z kobietą, która posiadała już dziecko z innego związku. Wnioskodawca nie jest prawnym opiekunek dziecka (nie adoptował go, ani nie jest rodziną zastępczą), ale wychowuje dziecko, łoży na jego utrzymanie, posiada w Polsce wspólne zameldowanie razem z dzieckiem oraz jego matką. W takim wypadku potrzebne jest przetłumaczone u tłumacza przysięgłego na język niemiecki – zaświadczenie o wspólnym zamieszkaniu lub zaświadczenie o stanie rodziny (gdzie widoczne będzie, że wnioskodawca, jego żona jak i dziecko mają meldunek pod tym samym adresem)
- wychowywane dzieci (gdzie starsze pełnoletnie rodzeństwo wychowuje młodsze). Według przepisów jest to możliwe, jednak Familienkasse na pewno będzie bardzie sprawdzać taki wniosek. I może poprosić o dodatkowe dokumenty sprawdzające sytuację rodzinną.
Prawo do Kindergeld mają osoby (które spełniają wszystkie z poniższych punktów. Wystarczy, że nie spełnią jednego z nich automatycznie Kindergeld im nie przysługuje):
posiadające w Niemczech nieograniczony obowiązek podatkowy (tj. pracują w Niemczech od co najmniej 183 dni oraz posiadają w Niemczech meldunek – Anmeldung). Czasem jednak Familienkasse to nie wystarcza i prosi o przedstawieniu na zaświadczeniu z Finanzamtu potwierdzenia nieograniczonego obowiązku podatkowego w Niemczech (Bescheinigung auf unbeschränkte Steuerpflicht – zaświadczenie o nieograniczonym obowiązku podatkowym),
Jedyny wyjątek to kierowcy. Kierowcy w Niemczech często nie posiadają zameldowania w Niemczech, ale jeśli poza tym pracują w Niemczech dłużej niż 183 dni i spełniają pozostałe warunki to Kindergeld im przysługuje.
składki na ubezpieczenie społeczne odprowadzają w Niemczech,
podatki odprowadzają w Niemczech (najłatwiej sprawdzić to pytając klienta czy na koniec roku podatkowego otrzymał Lohnsteuerkartę czy PIT-11),
dziecko/dzieci na które chce pobierać Kindergeld mają nie więcej niż 25 lat,
Przy czym jeśli dziecko ma więcej niż 18 lat. Musi być:
nadal na utrzymaniu rodziców, uczyć się lub studiować oraz nie może pracować więcej niż 20 godzin tygodniowo.
Kindergeld NIE przysługuje:
osobom, które posiadają ograniczony obowiązek podatkowy – beschränkte Steuerpflicht (pracują w Niemczech krócej niż 183 dni oraz nie posiadają zameldowania w Niemczech),
składki na ubezpieczenie społeczne mają odprowadzane w Polsce
podatki odprowadzane mają w Polsce (np. ewidentnym tego objawem jest fakt, otrzymania na koniec roku podatkowego PIT-11 a nie Lohnsteuerkarty).
Ważne!
Istnieje jeszcze jedna grupa osób, którym na chwilę obecną Kindergeld nie przysługuje, ponieważ nie pracują w Niemczech jeszcze 6 miesięcy tzn. nie posiadają w Niemczech nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Jednocześnie spełniają wszystkie pozostałe warunki. Takie osoby muszą się po prostu do nas zgłosić w momencie kiedy będą miały przepracowane w Niemczech 6 miesięcy co udokumentują (kserokopią Lohnsteuerkarty lub/i odcinkami z wypłaty – Abrechnung). Wtedy nabędą prawo do ubiegania się o zasiłek rodzinny.
O Kindergeld można wnioskować do 4 lat wstecz. W momencie składania wniosku należy być zatrudnionym w Niemczech.
Zorgtoeslag – dofinansowanie do ubezpieczenia bądź inaczej dodatek do ubezpieczenia, który wypłaca Belastingdienst czyli urząd skarbowy Holenderski.
O zorgtoeslag (dodatek do ubezpieczenia) mogą się starać osoby, które opłacają składki zdrowotne w Holandii bądź robią to za nich pracodawcy, w takich ubezpieczalniach jak np. Azivo, CZ, Hollandzorg.
Kwotę jaką można otrzymać jest to max. 70 € miesięcznie, ale jest to wszytko zależne od dochodów jakie uzyskała osoba pracująca w Holandii.
Warunki jakie trzeba spełnić to:
trzeba mieć ukończone 18 lat
posiadać ubezpieczenie które jest opłacane w Holandii
dochód nie może być za wysoki, czyli nie można przekroczyć 35,000 € brutto rocznie.
Do 31 lipca 2013 zbieramy wnioski na Zorgtoeslag za 2012, ponieważ do 1 września jest termin.
Wcześniej termin ten upływał 1 marca.
Rozliczenie podatku z Belgii jest realizowane tylko dla nierezydentów, czyli osób, które nie mają stałego zameldowania w Belgii.
Wymagane dokumenty do ubiegania się o zwrot podatku z Belgii:
Ankieta osobowa – proszę dokładnie wypełnić i podpisać
Volmacht i pełnomocnictwo – tylko podpisać (po jednym dla osoby pracującej w Belgii i współmałżonka)
Fiche (belgijska karta podatkowa) oraz (jeżeli się posiada) zestawienie płacowe Individuale Rekening - ksera
należy dołączyć tyle kart podatkowych, ile w ciągu roku miał Pan/Pani pracodawców oraz dodatkowe z belgijskiego bezrobotnego, wakacyjnego i inne
Druki EWR/EU dostępne w polskim urzędzie skarbowym. Są to druki zaświadczające wysokość dochodów osiągniętych w Polsce za dany rok podatkowy Pana/Pani i współmałżonka.
proszę dołączyć ksero PIT 36 i PIT ZG i innych PITów wraz z załącznikami za dany rok podatkowy Pana/Pani i współmałżonka oraz wszystkie karty podatkowe ze wszystkich krajów w których pracował Pan/Pani w danym roku podatkowym.
Kopię dokumentu z banku, gdzie widnieje polski numer konta i nazwisko właściciela oraz kod SWIFT - nie dotyczy osób, które posiadają belgijski numer konta
Proszę dołączyć również ksero dowodu tożsamości (dowodu osobistego – dwie strony, bądź paszportu)
Po wysłaniu przez nas do Belgii formularza zgłoszeniowego, przyjdzie do Państwa oryginalna deklaracja imienna do rozliczenia podatku z Belgii za dany rok. Prosimy o niezwłoczny kontakt z naszym biurem jak tylko Państwo dostaną ten dokument.
Podpisy na dokumentach muszą być takie same jak na dostarczonym dokumencie tożsamości
Całkowity koszt rozliczenia to 250 PLN za dany rok rozliczeniowy.
Instytucja która zajmuję się wypłacaniem rodzinnego to SVB (Sociale Verzekeringsbank.
O zasiłek rodzinny mogą starać się osoby posiadające dzieci do 18 roku życia.
Prawo do zasiłku rodzinnego mają osoby zatrudnione w Holandii, których dzieci mieszkają w Polsce lub Holandii.
Zasiłek rodzinny przeznaczony jest dla wszystkich rodziców, niezależnie od ich dochodów.
Kinderbijslag (zasiłek rodzinny) wypłacany jest aż do roku wstecz od momentu wpłynięcia dokumentów do SVB, bądź od momentu rozpoczęcia pracy w Holandii.
Szacowane wysokości zasiłku rodzinnego od lipca 2012r:
Na dziecko do 6 roku życia – 191 € na kwartał
Na dziecko od 6 do 12 roku życia – 232 € na kwartał
Na dziecko od 12 roku życia – 273 € na kwartał
Należy pamiętać, że w trakcie prowadzenia sprawy (tj.Załatwiania zasiłku rodzinnego) SVB(holenderski urząd zajmujący się świadczeniami socjalnymi), może przesłać do Państwa ankietę, w której będzie zawierać się m.in pytanie czy łożą Państwo na utrzymanie dzieci.
Należy wtedy udowodnić, że łożą Państwo na utrzymanie jednego dziecka co najmniej 420 € na kwartał.
Dla przykładu:
Jeśli posiadają Państwo 1 dziecko minimalna kwota przelana na utrzymanie dziecka to 420 € kwartalnie, w przypadku dwójki dzieci 840 € kwartalnie.
Każda ankieta z Holandii będzie miała określony termin odesłania do Holandii dlatego w momencie otrzymania dokumentów z Holandii bardzo prosimy o jak najszybszy kontakt z naszym biurem.
Wymagane dokumenty do rozliczenia podatku z Austrii:
Ankieta- proszę dokładnie wypełnić i podpisać.
Vollmacht proszę tylko podpisać
Ostatnia strona deklaracji L1 - podpisać w miejscu "Unterschrift"
L1 i - załącznik do deklaracji, który należy podpisać i dołączyć jeśli nie posiadało się zameldowania w Austrii
L1 k - załącznik do deklaracji, który należy podpisać i dołączyć jeśli posiada Pan/Pani dziecko/ci, na które pobiera Pan/Pani rodzinne austriackie.
Jeśli w Austrii nie jest pobierany zasiłek na dziecko/ci to nie ma możliwości odliczenia ulgi na dziecko i tym samym nie ma konieczności podpisywania załącznika/ów L1k.
(UWAGA! za lata 2010 i 2011 na każde dziecko osobny formularz jest potrzebny)
Wypełniona i podpisana umowa.
Proszę dołączyć następujące dokumenty:
Kopie wszystkich Lohnzettel
Bezwzględnie należy nas poinformować jeśli w roku, który chce Pan/Pani rozliczyć, pobierane było bezrobotne oraz czy pobierane było chorobowe a także czy wypłacone zostało świadczenie urlopowe.
Uwaga! Liczy się rok, w którym świadczenie zostało wypłacone, a nie za który rok było wypłacone.
Np. Jeśli świadczenie urlopowe za rok 2011 było wypłacone w 2012 roku to rozlicza się je przy rozliczeniu podatku za 2012. Gdyby było wypłacone w 2011 – wtedy rozliczamy je w roku 2011.
W każdym z trzech powyższych przypadku należy przedstawić stosowny dokument poświadczający w jakim terminie oraz w jakiej kwocie świadczenie zostało wypłacone.
Kopie zameldowania na terenie Austrii (chyba, że klient nie był zameldowany to wtedy dołącza załącznik L1 i)
Kopie dowodu tożsamości
Socialversicherungnummer – numer ubezpieczenia społecznego w Austrii. Nie podanie nam tego numeru znacznie utrudni nam kontakt z Finanzamtem (w razie gdyby trzeba było wyjaśniać coś telefonicznie).
Wypełniony przez Urząd Skarbowy w Polsce druk EWR (polsko-niemiecki).
Czy jesteś osobą oddelegowaną do pracy w Norwegii? Czy Twój pracodawca opłacał składki na Twoje ubezpieczenie w Polsce?
Jeśli TAK, to powinien również część podatków odprowadzać w Polsce. Jeśli udowodnisz ten fakt na druku E101 (druk europejski) – wystawianym przez ZUS to istnieje możliwość odzyskania całości zapłaconego podatku w Norwegii.
Jeśli spełniasz powyższe warunki to by móc dokonać rozliczenia potrzebne są następujące dokumenty:
druk E101 (wystawiony przez ZUS) z datami dokładnie pokrywającymi się z datami pracy w Norwegii
Lonns og trekopgave (dokument od pracodawcy)
aktualne PIN kody
Tylko te trzy dokumenty są potrzebne do rozliczenia.
W pozostałych przypadkach lista potrzebnych do rozliczenia dokumentów znajduje się poniżej.
Ankieta – proszę dokładnie wypełnić i podpisać
pełnomocnictwo (Fulmakt) podpisać
Dołączyć dokumenty:
Selvangivelse – formularz zeznania podatkowego wystawiany przez Urząd podatkowy i przesyłany na zarejestrowany adres podatnika w PL lub w Norwegii.
Loons- og trekkoppgave – dokument wydawany przez pracodawcę informujący o zarobkach (roczne zestawienie)
.Kody Pin do systemu Altinn/MinID wraz z ewentualnym hasłem
Numer Podatkowy Fødselsnummer ( 11 cyfr)
Kopię dowodu osobistego
Tłumaczone załączniki, które stanowią udokumentowanie ulg wskazanych przez klienta (np. akt własności lub umowę najmu mieszkania, wyrok sądu oraz wspólny meldunek z dzieckiem, bilety lub wyciągi z konta bankowego potwierdzające zapłatę za wszystkie podróże itp.)
Jeżeli posiadasz współmałżonka, którego dochód nie przekroczył kwoty 20 000 PLN oraz posiadacie wspólne zameldowanie możemy rozliczyć was wspólnie. Proszę jednak pamiętać, że Urząd Skarbowy poprosi Państwa o dodatkowe dokumenty:
Akt ślubu na druku europejskim
Zaświadczenie o zarobkach współmałżonka z polskiego US (zaświadczenie EWR/EOG) przetłumaczone na język norweski lub angielski.
Zaświadczenie o wspólnym zameldowaniu przetłumaczone na język angielski lub norweski